• Sun. Jun 26th, 2022

CNTech News

Senaste tekniska nyheter och uppdateringar

Sonic Origins Review – A Potent Pack Of Nostalgia

Jun 23, 2022

Medan fans ofta diskuterar fördelarna med moderna Sonic the Hedgehog-videospel, är konsensus att 90-talet var franchisens mest genomgående fantastiska år. Sonic Origins samlar de fyra spelen som mest tillskrivs den föreställningen, och levererar en fantastisk grupp klassiska titlar i dess kärna. Men genom flera moderniseringar och uppdateringar gör Sonic Origins ett starkt argument för att vara det bästa officiella sättet att uppleva Sonics storhetstid 2022.

Att spela igenom de fyra spelen i den här samlingen – Sonic the Hedgehog, Sonic 2, Sonic 3 & Knuckles och Sonic CD – är fortfarande häpnadsväckande roligt. Visst, vissa frustrerande designelement i Sonic 1 och CD har inte åldrats lika graciöst som de andra två spelen, men dessa är alla uppriktiga klassiker i 2D-plattformsgenren. Att rusa genom Chemical Plant Zone är lika roligt idag som det var på Genesis, och jag kunde inte ha stoppat leendet som spred sig över mitt ansikte om jag försökte när öppningsscenen av Sonic 3 spelades.

Sonic Origins ger enkel tillgång till alla fyra av dessa älskade titlar med nya, underbart animerade, bokade mellansekvenser. Du kan spela dem i klassiskt läge, med det ursprungliga bildförhållandet och systemet med begränsad livslängd bevarat, eller så kan du spela det föredragna jubileumsläget. Här passar bildförhållandet naturligt till widescreen-skärmar, Sonic kan komma åt drop-dash-draget från Sonic Mania och systemet med begränsad livslängd tas bort. Istället för att tjäna extra liv genom spel i Anniversary Mode, tjänar du mynt, som kan bytas ut i museet mot coola digitala samlarföremål som gamla illustrationer, videor, musik och till och med utdrag från Sonic 30th Anniversary Symphony-föreställningen. Dessa föremål är sannolikt tillgängliga online, men de är trevliga hyllningsbonusar i spelmuseet.

Min favoritsak att göra med mina mynt var dock att använda dem som extra försök i de knepiga specialskedena. Oavsett spel är några ögonblick i dessa tidiga Sonic-titlar mer frustrerande än att misslyckas på ett specialsteg och veta att du behöver hitta en annan startpunkt för att försöka igen. Myntsystemet i Anniversary Mode lindrar den frustrationen utan att ta bort spänningen eftersom du fortfarande måste köra en nästan perfekt körning för att vinna priset.

För de som vill ha nya upplevelser låter Mission Mode dig ta itu med remixade upplevelser inom steg från var och en av de fyra titlarna. Att slutföra mål som att besegra ett visst antal fiender eller samla ett visst antal ringar ger dig ytterligare mynt och placering på topplistan. Även om uppdragen börjar enkelt, ökar de i svårighetsgrad när du låser upp fler av dem, vilket ger många överraskningar och roliga vändningar för långvariga fans. När du väl har slutfört ett spel för första gången låser du upp Mirror Mode, där du kan spela scenerna från höger till vänster. Slutligen har varje spel ett Boss Rush Mode, där du kan slåss mot de största onda i rad. Mirror Mode och Boss Rush är underhållande avledningar, men jag kan inte se mig själv spela igenom hela spel baklänges eller försöka slå chefshandskar mer än ett par gånger.

Även om spelen är troget representerade och fortfarande till stor del roliga att spela, försämrar några ljudproblem upplevelsen. I Sonic 3 & Knuckles använder några zoner annan musik än Genesis-utgåvan, till synes på grund av licensproblem för originalspåren. Zoner som Ice Cap och Launch Base känns helt enkelt inte likadant utan att deras ikoniska spår driver handlingen framåt. Den annorlunda musiken tar bort mycket av nostalgin från dessa scener, och ersättningslåtarna är betydligt svagare än originalspåren. Ändå, om alternativet var Sonic 3:s uteslutning från paketet, skulle jag hellre förlora de låtarna än utan tvekan det bästa spelet i sagan.

Men det mest allvarliga ljudproblemet kommer i Sonic 2. I det spelet, om Tails hamnar på efterkälken (vilket händer ofta), istället för att återuppstå och flyga tillbaka till dig, hoppar han hela tiden och utlöser ljudet på repeat tills du antingen går in i ett specialsteg , slutför nivån, annars dör en av er. Det här problemet överskuggar det utmärkta soundtracket i det spelet och fick mig att ofta sätta det på tyst för att göra det acceptabelt att spela igenom det.

Medan musikbytena och ljudmissöden är en besvikelse, är Sonic Origins-paketet fantastiskt totalt sett. Att ha de bästa versionerna av den klassiska Sonic-sagan i ett paket är ytterst tillfredsställande, och Anniversary Modes förbättringar gör upplevelsen av att spela igenom dem roligare än någonsin tidigare. Även i ett spellandskap där de flesta av dessa spel redan finns att ladda ner på alla plattformar, är Sonic Origins ett värdefullt paket.