• Wed. Aug 17th, 2022

CNTech News

Senaste tekniska nyheter och uppdateringar

Recension av “Prey”: Predator-filmen du har bett om

Aug 6, 2022

Vi vet att Predator blöder och vi kan döda den. Vi har vetat det sedan Arnold Schwarzenegger tog sig an en av utomjordingsjägarna år 1987. Ändå, i stället för att luta sig hårdare mot grym action, har varje film sedan dess valt otillfredsställande sci-fi löjlighet.

Prequel film Prey, som kom till Hulu på fredag ​​(och Disney Plus Star utanför USA), lutar sig bort från mycket av det genom att vrida tillbaka klockan till 1719 och sätta ur den indianska krigaren Naru (Amber Midthunder) mot en av dessa utomjordiska varelser. Det är den sortens avskalade inställning som dessa filmer ropade efter, med regissören Dan Trachtenberg (som tidigare hjälpt 10 Cloverfield Lane) skapa en utmärkt modern version av originalet.

Vi tillbringar den tidiga delen av filmen med att ta in den robusta, otämjda vildmarken på Great Northern Plains med den tyst intensiva Naru. De vacker film och hypnotisk poäng gör det lätt att gå vilse i sin värld när hon finslipar sina färdigheter som jägare, tar sig ur några snäva repor och utforskar med sin förtjusande hund-sidekick Sarii — deras band är helt underbart.

Röda prickar stirrar på mannens panna när hon håller en pil och båge medan hon gömmer sig i vass

Det finns några fantastiska vändningar på Predators traditionella vapen.

20th Century Studios

Den ensamma Predatorn används sparsamt eftersom den opererar parallellt och etablerar sig som apexjägaren. Retroversionerna av dess andra teknik är roliga att se, även om dess ikoniska cloaking-enhet fortfarande känns som att fuska.

Deras berättelser sammanstrålar i en visceral sekvens som kommer att bränna sig in i varje fans minne för alltid, och filmen tar dig vid halsen från det ögonblicket och framåt när Trachtenberg går all-out på action och elände.

Den sista striden är dock dränkt i nattens skugga, vilket gör det svårt att urskilja vad som händer när både rovdjur och bytesdjur släpper lös en arsenal av prylar. Detta är vettigt som en kontrast till ljusstyrkan och klarheten i andra actionscener, men kan kräva flera visningar för att du ska kunna analysera alla detaljer.

Naru och Sarii hunden i Prey

Varje filmhjälte borde ha en lika bra hund som Sarii.

20th Century Studios

Prey fungerar eftersom dess huvudperson inte är den sortens muskelbundna actionhjälte som de här filmerna är kända för, eller en del av en förglömlig ensemble på något vagt sci-fi-uppdrag. Istället är Naru en smart, observant människa, och hennes tidvis spända relationer med sin bror och andra medmänniskor Comanche Nation stamfolk ger filmen känslomässig resonans. (Det finns dock ingen spänning med hennes hund. Han är perfekt.)

De är dock fortfarande ett gäng badasses, som använder sina bågar och spjut med taktisk precision och rör sig genom skogen som en specialstyrka. Den här typen av bilder kan vara klyschiga i moderna miljöer, men det är otroligt visuellt engagerande här.

Vi får en tillfredsställande upptrappning av farorna de möter också, eftersom deras vackra miljö är full av dödliga naturhot och utländska tjuvskyttar (vars franska dialog inte är översatt med undertexter, vilket på ett skickligt sätt ger oss en känsla av att de också är främmande inkräktare ). Det grundar filmen snyggt och bygger upp till Predator snarare än att slänga oss rakt in i sci-fi-djupet.

En Predator hukar sig i bakgrunden när Naru gömmer sig bakom ett träd i Prey

The Predator är skickligt skymd under stora delar av filmen.

20th Century Studios

Det är också extremt coolt att filmen producerades av Jhane Myersen medlem av Comanche-nationen, och de flesta av skådespelarna är indianer eller kanadensare Första nationen, vilket tyder på ett beundransvärt engagemang för autenticitet. Du kan också titta med en Comanche-dubb och undertexter för full kulturell fördjupning, men de var inte tillgängliga i förutgiven version.

Det här är lätt den bästa Predator-filmen vi har haft sedan originalet, med en välutvecklad huvudperson (och hennes utmärkta hund), en rik kulturell bas och smart användning av ett ikoniskt filmmonster. Fler sci-fi-filmer borde ta den här typen av grundat tillvägagångssätt, och den här franchisen borde bara ställa sina utomjordiska jägare mot människor i magnifikt realiserade historiska miljöer från och med nu.

Stanna kvar nu och ge Prey en klocka.